Om utbildningen
Spåra, analysera och hitta förbättringsområden
En kort YH-kurs som lär dig att samla in, analysera och presentera digitala data med hjälp av program som till exempel Google Analytics och Data Studio.
Det har blivit viktigare än någonsin att kunna hantera de verktyg som finns för digital analys. Behovet att kunna kartlägga och analysera hur kunder rör sig i de digitala kanalerna har vuxit med den digitala närvaron som idag en självklar del inom marknadsföring.
Målet med kursen?
Den här kursen innehåller det som krävs för att arbeta med dataanalys på ett systematiskt sätt. Du får kunskaper i att samla in, analysera och presentera digitala data med hjälp av branschledande program.
Efter avslutad utbildning har du kompetenser att:
Bedriva analysarbete i en datadriven organisation med hjälp av ledande branschverktyg, använda sig av ChatGPT för att halvera tidsåtgången med analys, presentera attraktiva dashboards som förklarar en organisations nyckeltal samt välja rätt modeller inom Machine Learning för att använda företags insamlade data.
Kursen ger dig kompetens att:
- Sätta upp tag management system utifrån en mätplan så att korrekt information samlas in
- Skicka insamlad data till molntjänster där multipla datakällor kan sammanfogas
- Självständigt genomföra hela analysresan från insamling till presentation av resultat
- Hantera analysverktyg en Google Analytics 4/Matomo Analytics samt Adobe Analytics, skriva frågeställningar i SQL, filtrera via RegEX samt presentera via Looker och Tableau
- Att förstå ansvarsrollen för analytiker i en datadriven verksamhet
- Samla in data för att skapa modeller i Machine Learning
Flexibelt upplägg
Kursen vänder sig till dig som har yrkeserfarenhet inom marknadsföring. Utbildningen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning.
Yrkesverksamma föreläsare och lärare
I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på Medieinstitutets korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.
Varför välja Medieinstitutet?
CSN-berättigad
Praktik/LIA
Eftertraktad utbildning
Intresseanmälan
YH-program inom webbutveckling, tv och digital kommunikation
Medieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Du hittar hela utbudet...