Om utbildningen
Efter kursen kan du ansvara för kommunikationsinsatser vid förändring och har kunskap i hur man förankrar beslut genom delaktighet och förståelse. Du kan även formulera dig så att budskapet går fram.
Stort behov
Vikten av att förstå vad som händer och vara förberedd på förändringar är större än på mycket länge. Alla verksamheter, oavsett om det är inom offentlig eller privat sektor, måste ständigt hänga med i den ständigt pågående utvecklingen inom allt från global konkurrens, AI och digitalisering till grön omställning och förändra sin verksamhet.
Ständiga förändringar
Vi står inför ständiga förändringar i vår omvärld och på våra arbetsplatser. Att ta sig an förändringar, driva förändring och få förändringen att fullt ut slå igenom i organisationen är extremt viktigt. Allt detta kräver kunniga kommunikatörer som förmår att stödja omfattande förändringar.
Målet med kursen
Målet med kursen är att du ska få grundläggande kunskap och förståelse för hur man kommunicerar vid förändring. Du ska efter kursen ha kunskap i hur målgrupper reagerar och tar in förändring samt hur man kan ge kommunikativt stöd till chefer i förändringsprocesser.
Utbildningsmoment i kursen
1. Grunder och teorier om förändring
2. Grunder i Intern och Extern kommunikation
3. Kriskommunikation
4. Ledarskap och förändring
5. Uppföljning och utvärdering
Kommunikation är viktigt
Kommunikation är det viktigaste verktyget vid förändring. För att skapa förståelse och engagemang är det viktigt att man planerar, implementerar och stöttar i förändringsprojekt på ett strategiskt och effektivt sätt samt att tydligt kommunicera med medarbetare . I kursen ingår även ett utbildningsmoment om kriskommunikation.
Färdigheter efter avslutad kurs
Efter kursen ska du kunna ansvara för kommunikationsinsatser vid förändring och ha kunskap i hur man förankrar förändringar genom delaktighet, förståelse och hur man formulerar samt når fram med budskap. Du ska efter kursen ha insikter, verktyg och arbetssätt för att strukturera arbetet med förändringskommunikation.
Efter avslutad utbildning med godkänt resultat kan du
- Göra en kommunikationsplan och strategi vid förändring
- Analysera målgrupper
- Formulera mål och budskap
- Välja vilken kanal som är lämplig till vilken målgrupp
- Ge kommunikativt stöd till chefer
Flexibelt upplägg
Kursen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle. Kursen går med fördel att kombinera med att arbeta då den går på halvfart
Yrkesverksamma föreläsare och lärare
I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på Medieinstitutets korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.
Kommande kursstarter
Varför välja Medieinstitutet?
CSN-berättigad
Praktik/LIA
Eftertraktad utbildning
Intresseanmälan
YH-program inom webbutveckling, tv och digital kommunikation
Medieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Du hittar hela utbudet...