Om utbildningen
Lär dig att integrera teknologi i marknadsföringsprocessen för att effektivisera dina kampanjer, förbättra kundupplevelsen och öka din konkurrenskraft.
I den digitala eran har marknadsföring och teknologi blivit intimt sammanflätade. För att effektivt hantera denna symbios krävs en ny typ av kompetens inom så kallad Martech (marketing technology). Den här kursen är utformad för dig inom marknadsföring och IT som strävar efter att bygga broar mellan de två områdena.
Vad betyder Martech?
Martech, eller marknadsföringsteknologi, har blivit en avgörande komponent för moderna företags framgång. Genom att integrera teknologi i marknadsföringsprocessen kan företag effektivisera sina kampanjer, förbättra kundupplevelsen och öka sin konkurrenskraft på marknaden.
Vikten av kompetens
Kompetens för att hantera teknologi för marknadsföring kommer bli en av de viktigaste faktorerna för företag att lyckas hävda sin konkurrens, inte i framtiden, utan redan idag. I denna kurs kommer du att utveckla färdigheter för att välja, konfigurera och använda marknadsföringsteknologi för att samla in och strukturera kunddata samt aktivera kommunikation via olika kanaler. Du kommer också att lära dig om Reverse ETL som en integrationsmetod för kunddata.
Utbildningsmoment:
1.Databashantering
Vi går igenom begrepp och verktyg som behövs för att använda databasystem. Detta följs av en djuplodande genomgång av SQL inklusive dess användning i en servermiljö.
2. Grundläggande programmering
Här får du lära sig att förstå grundläggande programmering för att kunna utföra yrkesuppgiften och för att kunna förstå hur teknologi och applikationer fungerar
3. Reverse ETL och API
Du får en översikt över Reverse ETL och API-integration. Du lär dig grunderna i Reverse ETL, särskilt processerna för dataextraktion, transformation och laddning. Vi går sedan vidare till API:er, inklusive deras roll och hur man använder dem. Kursen täcker praktiska verktyg för att implementera Reverse ETL-flöden samt att skapa och hantera API:er.
Kursen ger följande färdigheter
- Du lär dig att välja, konfigurera och använda teknologi för datainsamling, strukturering av kunddata och aktivera kommunikation via olika kanaler
- Du kan hantera databaser för kunddata, kunna skapa en struktur på kunddatan
- Du kan hantera Reverse ETL som integrationsteknik för kunddata
Flexibelt upplägg
Kursen har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Samtliga lektioner filmas och finns tillgängliga att ta del av vid senare tillfälle. Kursen går med fördel att kombinera med att arbeta då den går på halvfart
Yrkesverksamma föreläsare och lärare
I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på Medieinstitutets korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.
Kommande kursstarter
Varför välja Medieinstitutet?
CSN-berättigad
Praktik/LIA
Eftertraktad utbildning
Intresseanmälan
YH-program inom webbutveckling, tv och digital kommunikation
Medieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Du hittar hela utbudet...